YOGA MED MARIA

Studio Söder bjuder in till en mysig och avslappnad
miljö med mjuka och sköna ullmattor. 
Tänk dig en liten karamell på Södermalm, 
där du kommer in i en bubbla av total avslappning. 
Vi har retreat i fjällmiljö, kurser, och workshops.  

Allt serveras med stort hjärta.


Nu bor jag också på Clarion hotell i Sundsvall 

Jag är så glad att kunna presentera detta fina samarbete med Clarion Hotel Sundsvall. Ett andra hem för Studio Söder. Miljön är gudomlig och otroligt avslappnande, som ett stort härligt vardagsrum där du kan känna dig som hemma. Precis som jag gör. Du kan boka yoga och frukost, halvdagsretreat samt att vi skapar olika event med härliga människor. 


Yogaretreat i vackra Vemdalen 

23-25 september 2022

En helg med yin och kundaliniyoga i vackra Vemdalen. Ett hemma hos retreat med endast åtta platser. Vi bor tillsammans i ett hus där vi yogar, äter god mat, bastar, umgås, läser en bok eller promenerar på fjället. Helgen kommer att bestå av yinyoga, kundliniyogapass och meditation. Det kommer även finnas tid för att vandra på fjället och utrymme till att bara vara i den vackra fjällmiljön. Vi som håller i helgen är Simone Högberg och Maria Emanuelz. Vi är båda utbildade yogalärare med lång erfarenhet av yoga och meditation.


Yinyoga

Jag arbetar med yinyoga, meditation och andning. Fördelar med yinyoga är att det har en otrolig förmåga att stilla kropp och sinne och är mycket avslappnande. Utförandet minskar stress och oro samt ökar energiflödet och livskraften i kroppen. 


Det är enkelt att utföra och passar alla.

Du blir inte svettig av ett yinyogapass.



Yin är det stillsamma, fokus ligger på att få musklerna att slappna av och bindväven det som omger muskler, leder och organ stimuleras för att öka elasticiteten i bindväven. När vi gått in i stress eller konstant är i prestation, kan man förenklat säga att bindväven blivit seg och slutat leda syre genom kroppen, vilket gör att du mår sämre både fysiskt och psykiskt. Du förlorar din ursprungliga energi som din kropp faktiskt besitter. Yinyogan har en otrolig förmåga att öka rörligheten i lederna, närvaron samt din kroppskännedom. Vi behöver underhålla vår kropp för att leva ett välmående liv.


När flödet i kroppen stagnerat kan det leda till att du får problem i nacke, rygg, axlar, höft eller annat. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar. 


I vardagen upplever jag att det ofta är lågt prioriterat att ta sig tid för vila och återhämtning. I ett pass som vi tillsammans genomför får du möjlighet att varva ner både kropp och sinne, vi avslutar alltid med en guidad meditation eller avslappning. 

Yinyogan kan hjälpa dig om du känner stress i din kropp och ge dig möjlighet att stanna upp och arbeta med de symtom du känner. Det stöttar även kroppen förebyggande till att ej hamna där. De flesta som drabbas av stress upplever ofta kroppsliga symtom av olika slag. Så som spänningar, smärta och värk i kroppen, ångest, huvudvärk eller annat. Det som är positivt är att det går att göra något åt detta. Bara du ger dig själv tiden att stanna upp.


Tänk att vi har 37 biljoner celler som alla skall funka, de förnyar sig ständigt, då vi underhåller vår kropp med bland annat näring, syre och återhämtning. När vi ger kroppen vad den behöver funkar det så finurligt att vi gör oss av med slaggprodukter. Kroppen är fantastisk på så många sätt och vi behöver ta hand om den för att den skall hålla länge.


Av bara ett pass i veckan kan du få avgörande positiva effekter i din vardag!


Att välja Yinyoga är en god investering!



Sagomeditation 

Utbildning för pedagoger

Hur kan mindfulness/meditation i skolan påverka inlärning. Genom olika metoder nå fram till elever genom kroppen på ett annat sätt. Vår hjärna behöver idag få hjälp med att varva ner. Att hitta hjälpmedel i vår digitaliserade värld.


Med erfarenhet inom pedagogiken samt meditation, mindfulness och yoga har jag under ett flertal år kombinerat detta inom skolans värld och sett goda resultat. Allt ifrån förskoleklass till gymnasieungdomar, det spelar ingen roll vilken ålder, känslan är den samma. Alla törstar efter hjärnvila. Vad det kan göra för vår inlärning är idag något vi behöver utforska då vi ser hur den psykiska ohälsan ökar samt förutsättningar för inlärning sjunker.

Jag, Maria Emanuelz, är utbildad pedagog med en magister i pedagogik. Har mångårigt arbete inom skolan, som specialpedagog, undervisat, coachat ungdomar. Jag har utbildat pedagoger att leda egna meditationer i grundskolan. Jag håller även ungdomskurser med fokus på självmedkänsla genom Yinyogan.

Under denna workshop genomför vi en guidad sagomeditation, som kan användas i åldrarna 5-11. Samt att du får verktyg till hur man på ett enkelt sätt kan använda meditation i skolan genom sagan.
Då mer och mer forskning visar på vikten av återhämtning samt att vår hjärna ej klarar av den påfrestning som oftast sker genom teknik och antalet timmar vi lägger på skärmen.

Upplevelsen av att kroppar törstar efter avkoppling och lugn är detsamma oavsett ålder. 

Idag lever vi så mycket utanför vår kropp. Genom allt vi förväntas prestera, i skolan, hemma, på aktiviter och i sociala medier. Lyssnandet inåt får oftast inte plats i barns liv. Tid för återhämtning, avkoppling blir kanske framför tv eller teknik. Vi vet idag genom forskning att det inte är återhämtning för kroppen. I sagomeditationen bjuds barnen in till en stunds hjärnvila och avslappning för hela kroppen. 


Ungdomsyoga

Stresshantering är ett sätt att lära sig känna av och minska den stress man upplever. Det är viktigt att känna igen symptom och göra något åt dem. 

Vi får tidigt i livet lära oss att känna medkänsla för andra människor. I ungdomsyogan kommer vi ha fokus på att känna medkänsla för dig själv. Att acceptera allt som är du. Se att alla känslor är ok. Vi matas dagligen med sociala medier om hur lycklig alla ser ut! Det har man sett i en stor forskningsstudie, är en av anledningarna till varför man mår allt sämre. Känslan av att bara jag mår dåligt, att jag känner stress eller annat. I ungdomsyogan kommer vi lugna ner systemet och acceptera allt som finns i din kropp för det är helt ok att känna allt du känner, det är fullt normalt.

Tänk också om det är så att du skall prestera mindre för att kunna prestera bättre. För att må bättre. Tänk om du har lyckan inom dig och att den inte finns i något lyckopiller. Tänk om det är så, för att klara av den där svenskkursen eller nå det där målet på jobbet som du kämpar så hårt med nås bäst genom att varva ner systemet, din kropp. All forskning visar på det. I ungdomsyogan är det just det vi gör, lugnar ner vår hjärna och vår kropp. I en enkel yogaform som alla kan göra utom någon som helst erfarenhet av yoga. Kom precis som du är just idag! 

Varmt välkommen!


Senaste nyheter

En helg med Yin och Kundaliniyoga i vackra Vemdalen. Ett hemma hos retreat med endast åtta platser och vi bor tillsammans i ett hus där vi yogar, äter god mat, bastar, umgås, läser en bok, promenerar på fjället.
Helgen kommer att bestå av yinyoga och kundliniyogapass. Det kommer även finnas tid för att vandra på fjället och utrymme till...

Att lyssna till våra kvinnor oavsett ålder är så viktigt. Kvinnor behöver komma tillsammans för att skapa, ventilera och stötta varandra. Kvinnor som får göra det har en förmåga att skapa magi, kraft och systerskap I decennier har vi kvinnor känt sådan konkurrens mot varandra. Istället för att lyfta och stödja varandra så har vi tävlat, jämfört oss...


 

Varmt Välkommen